Vanliga frågor

På denna sida har vi samlat de vanligaste frågorna om Bostadsregistret. Klicka på respektive fråga för att läsa svaret. Kontakta oss gärna om du inte finner svaret du letar efter.

För dig som söker bostad
Hur söker jag specifika lägenheter?
Du måste först registrera dig för den stad/de städer du söker bostad. När du har registrerat dig skickar du intresseanmälan för bostäderna på staden du valt. Du hittar lediga bostäder här.
Kan ni garantera mig en bostad?
Vi kan aldrig lämna några garantier eftersom det inte är vi som i slutändan väljer hyresgäst, det gör hyresvärden.
Vem kan se mina registrerade uppgifter?
Dina uppgifter är sekretesskyddade och lämnas endast vidare till hyresvärd du anmält intresse hos. Vissa uppgifter behöver dock skickas vidare till samarbetspartners för att tjänsten ska fungera. Har du frågor om detta så kontakta oss. Du administrerar enkelt dina uppgifter genom att logga in på Mina sidor.
Kan jag ändra mina registrerade uppgifter?
Ja, du kan enkelt ändra dina uppgifter genom att logga in på Mina sidor. Det finns dock en del uppgifter som du inte kan ändra (inkomst m m). För att ändra dessa skickar du ett mail till info@bostadsregistret.se så gör vi ändringarna i din profil. Tänk på personnummer.
Hur hittar jag lägenheterna som är lediga?
Dem hittar du här på hemsidan.
Jag är intresserad av en lägenhet. Behöver jag höra av mig?
Nej, lämna din intresseanmälan under Lediga bostäder eller genom att logga in på Mina sidor så kan du enkelt följa processen för aktuell lägenhet.
Vad kostar det att vara med i Bostadsregistret?
Du betalar en årsavgift. OBS! Väljer du faktura är det ett bindande köp. Betalar man inte fakturan går den vidare till inkasso. Se vår prislista (per år)

Om du vid samma köptillfälle anmäler dig till flera städer så att beloppet överstiger 300 kr så får du 50 % rabatt på det överstigande beloppet. Vid faktura tillkommer 29 kronor i fakturaavgift.

Jag har inte svenskt personnummer. Hur gör jag?
Du kan ansöka om ett tillfälligt personnummer, ett så kallat samordningsnummer. Detta söker du hos Skatteverket, se www.skatteverket.se. Har du inte möjlighet, kontakta oss så hjälper vi dig.
Jag vill söka i ett område som inte finns med?
Kontakta oss via mail på info@bostadsregistret.se så lägger vi upp området. Vårt mål är att hela tiden växa och arbeta med hela landet.
Hur länge behåller jag min plats i registret?
I ett (1) år eller tills den dagen, under året, ni får en bostad genom oss. Har du inte tackat ja till någon bostad eller inte blivit erbjuden någon bostad under året (pga långa köer) så förlänger du ditt konto via Mina sidor för att behålla din kötid. På vissa orter kan det ta flera år innan du har tillräckligt lång kötid.
Hur betalar jag årsavgiften?
Via betalningstjänsten Payson i samband med registrering. Du kan välja att betala med kort, banköverföring eller via SMS (WyWallet). Du kan också välja faktura genom vår partner Svea Webpay. OBS! Väljer du Faktura är det ett bindande köp. Betalar man inte fakturan går den vidare till inkasso. Vid faktura tillkommer 29 kr i fakturaavgift. När din registrering löper ut (efter 365 dagar) måste du själv aktivt förlänga och betala medlemsavgiften via mina sidor.
Kan jag komma och titta på bostaden?
Hyresvärden kontaktar angående visning om det blir aktuellt.
Hur får jag veta vad som hänt med lägenheten jag sökt?
Du följer processen via Mina Sidor. Hyresvärden kontaktar för en eventuell visning.
Jag har ångrat mig och vill inte längre ha kvar min plats i registret. Kan jag få tillbaka mina pengar?
Vi tillämpar fjorton (14) dagars ångerrätt. Du avsäger dig ångerrätten när du aktivt lämnat en intresseanmälan till en bostad.
Varför hittar jag bostaden på fler platser än bara Bostadsregistret?
Bostadsregistret annonserar ut lediga bostäder på flera olika marknadsplatser. Bostadsregistret är ingen marknadsplats utan en förmedling. Vi annonserar endast hos våra samarbetspartners. OBS! Vi annonserar inte hos några marknadsplatser som tar ut avgift. Hittar du någon av lägenheterna vi förmedlar på en sådan hemsida så är det för att de har kopierat annonsen utan lov.
Jag har betalningsanmärkningar. Får jag hyra?
Det varierar från hyresvärd till hyresvärd. Vissa godkänner om du har borgenär. Vissa ser till helheten i din ansökan och du kan då ha möjlighet utan borgenär. Det finns dock hyresvärdar som säger nej om du har betalningsanmärkningar.

För hyresvärdar
Hur fungerar tjänsten?
Vi erbjuder dig som hyresvärd Sveriges modernaste uthyrningssystem och bostadskö kostnadsfritt. Exempelvis hanterar vi kö, intresseanmälningar, statistik, annonserar ut era lägenheter, tar kreditupplysning av potentiella hyresgäster och presenterar förslag på hyresgäster i enlighet med er uthyrningspolicy. Vi erbjuder också en rad andra tjänster för hyresvärdar, till exempel hemsidor. Kontakta oss för mer information.
Vad kostar det?
Uthyrningssystem och bostadskö är för dig som hyresvärd kostnadsfri. Övriga tjänster, såsom hemsidor, prissätts enligt offert.
Jag vill hyra ut i ett område som inte finns med. Vad gör jag?
Kontakta oss på info@bostadsregistret.se så lägger vi upp området. Vårt mål är att hela tiden växa och arbeta med hela landet.
Måste jag välja någon av de hyresgäster ni presenterar?
Nej.
Marknadsför ni bostäder?
Ja. I sociala medier, liksom andra medier och marknadsplatser, (se våra samarbetspartners).